حمله به سوريه و معيار دوگانه غرب/ احمقانه ترين جنگ در دنيا ي مدرن
رابرت فيسك رابرت فيسك

لس‌آنجلس تایمز: هزینه‌های حمله محدود آمریکا بیش از منافع آن است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهاراتی از مقامات این کشور که گفته‌اند اقدام نظامی در سوریه محدود خواهد بود، استدلال کرد چنین حملاتی بیش از آنکه منفعت داشته باشد، هزینه‌بر است.

 روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی بحث حمله هوایی به سوریه را مورد بررسی قرار داد و نوشت حملات هوایی آمریکا معمولاً بیش از آنکه منفعت داشته باشند، مضر بوده‌اند.

«رابین رایت» خبرنگار لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد حمله‌های فوری به ندرت به اهداف سیاسی بادوام منتج می‌شوند و اغلب بیش از آنکه منفعت داشته باشند هزینه‌ها یا نتایج پیش‌بینی‌نشده به بار می‌آورند.

رایت در توجیه این استدلال می‌نویسد: «من در پاییز سال 1983، زمانی که دولت ریگان دستور داد صلح‌بانان نیروی دریایی در بیروت به روی شبه‌نظامی‌های مسلمان آتش بگشایند. فرمانده این گروه به واشنگتن هشدار داد که چنین حمله‌ای تبعات ناخوشایندی برای سیاست‌ها و سربازان آمریکا خواهد داشت.»

در ادامه این گزارش به بی‌توجهی مقامات واشنگتن به این هشدارها و تبعات آن اشاره شده است: «34 روز بعد، در 23 اکتبر یک مرسدس زرد رنگ که 66 تن مواد منفجره را حمل می‌کرد به منزل این صلح‌بانان که خواب بودند حمله کرد. این حمله باعث کشته شدن بیشترین تعداد نیروهای نظامی آمریکا طی یک حمله شد.»

لس‌آنجلس‌تایمز می‌افزاید چهار ماه بعد به ارتش آمریکا دستور داده شد بدون اتمام مأموریتش خاک لبنان را ترک کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: «این بار هم در سوریه آمریکا فکر می‌کند عملیاتش محدود و منحصر به برخی مواضع است اما سوریه و متحدانش، به ویژه حزب‌الله چنین تصوری ندارند. آنها می‌توانند به گونه‌های مختلفی پاسخ دهند.»

 

اينديپندنت گزارش داد/

حمله به سوريه و معيار دوگانه غرب/ احمقانه ترين جنگ در دنيا ي مدرن
 
 روزنامه انگليسي اينديپندنت روز پنجشنبه با اشاره به حمله احتمالي آمريكا به سوريه مي نويسد اين احمقانه ترين جنگ تاريخ غرب در دنياي مدرن به شمار خواهد رفت.
                               
در حالي موشك هاي كروز آمريكايي براي حمله به سوريه مهيا شده اند كه آمريكا در سال 1988 ميلادي و بمباران شيميايي حلبچه در عراق به وسيله صدام متحد واشنگتن، بر طبل حمله به بغداد نكوفت و حتي سازمان مركزي اطلاعات آمريكا، سيا تا انجا پيش رفت كه ايران را مسئول اين حمله اعلام كرد. اين دروغي آشكار بود كه عليه ايران به عنوان دشمن آمريكا مطرح مي شد.
هزاران و نه صدها نفر در حمله شيميايي حلبچه كشته شدند. اما هيچ كس اعتراض نكرد. چرا كه هر روز معيار هاي خود را مي طلبد.
بد نيست اگر به كشتار 17 هزار مرد، زن و كودك لبناني در سال 1982 اشاره كنيم كه به دست اسرائيلي ها كشته شدند. اما باز آمريكا هيچ واكنشي نشان نداد و طرفين را به بردباري دعوت كرد.
آمريكا در برابر قلع و قمع اخوان المسلمين در مصر و بركناري رييس جمهور اين كشور هم هيچ نگفت.
اما امروز بعد از دوسال جنگ داخلي در سوريه كه به كشته شدن و آوارگي غيرنظاميان بي شماري انجاميده است، واشنگتن از حمله شيميايي دمشق ناراحت است و مي خواهد دولت سوريه را تنبيه كند.
نكته در اين جاست كه آمريكا نمي تواند شاهد پيروزي دولت اسد و متحدانش باشد.
اما سواي اين همه، بر سر مذاكرات مشعشع صلح ميان اسرائيلي ها و فلسطيني ها چه مي آيد؟ همان مذاكراتي كه جان كري وزير خارجه آمريكا لاف آن ها را مي زند؟
زماني كه غرب از نگراني خود در مورد حمله شيميايي در سوريه مي گويد، سرزمين هاي فلسطيني همچنان در حال بلعيده شدن هستند. حزب ليكود اسرائيل هم وقتي پاي مذاكرات صلح مي نشيند كه در سرزمين هاي فلسطيني هيچ فلسطيني نمانده باشد.

http://www.independent.co.uk/voices/comment/we-should-have-been-traumatised-into-action-by-this-war-in-2011and-2012but-now-8789506.html

 








August 29th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی